Заходи

Захід
з трудового навчання
Підготувала: вчитель трудового навчання вищої категорії Сумської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 19, м. Суми Сумської області Кушнєрова Т.Д.
Тема: «Традиції та сучасність»
Мета: Поглиблення знань учнів про традиції та обряди українського народу. Формування українського світогляду. Прищеплення любові до культури свого народу.
Наочність: відеопрезентація
Учасники: дівчата 8 та 9 класу.
Місце проведення: актовий зал. Зал святково прибраний. Дівчата сидять за окремими столами. Кожна команда має свою емблему. Дівчата 8 класу обрали мак, а дівчата 9 класу – калину. На задніх рядах сидять хлопці 8 та 9 класу, а також учні молодших класів.

Хід заходу:

Відеоролік «Українки в Америці»
Вчитель: Кожна нація, кожний народ, навіть кожна соціальна група має свої звичаї, що виробилися протягом багатьох століть і освячені віками. Звичаї народу — це ті прикмети, по яких розпізнається народ не тільки в сучасному, а й в  історичному минулому. Народні звичаї охоплюють усі ділянки громадського, родинного і суспільного життя. Звичаї — це ті неписані закони, якими керуються в найменших щоденних і найбільших всенаціональних справах. Звичаї, а також мова — це ті найміцніші елементи, що об'єднують окремих людей в один народ, в одну націю. Звичаї, як і мова, виробилися протягом усього довгого життя і розвитку кожного народу. У всіх народів світу існує повір'я, що той хто забув звичаї своїх батьків, карається людьми і Богом. Він блукає по світі, як блудний син, і ніде не може знайти собі притулку та пристанища, бо він загублений для свого народу.
         Тому сьогодні наш захід присвячений темі традицій, значенню традицій, їх мудрості та далекоглядності. А ваша робота буде полягати в тому, щоб спробувати розбудити в собі предківське коріння, відповідаючи на питання та у кінці заходу сказати, чи є сенс дотримуватись звичаїв та традицій чи це просто «бабські забобони».
         Наша історія почалася 6 тис. років назад, коли ще не було ні Шумерської, ні Єгипетської цивілізацій. На території сучасної України та Молдовії була знайдена культура, яка викликала захоплення та заздрість у багатьох істориків та археологів світу. Це Трипільська культура.
Особливістю Трипільської культури була велика шана до жінки-матері. Від тих часів ця пошана у великій мірі лишилося в культурі і побуті українців до сьогодні. Наприклад, слово "зять" походить від слова "взять". Це означає, що якщо сьогодні хлопець обирає собі наречену і бере її собі за дружину, то в ті часи було звичайним явищем, коли дівчина або її батьки, обирала собі нареченого і брала собі його за чоловіка. Цікаво, що ще в позаминулому сторіччі на Україні існував звичай, згідно з яким дівчина могла прийти додому до хлопця, який їй подобався, сказати йому і його батькам, що вона хоче вийти за нього заміж і в 99% випадків так і ставалося (відмова хлопця в такому випадку вважалася для нього і його сім'ї великою ганьбою).

Найбільш прикметною для трипільської культури була її кераміка. Незважаючи на досить тонкі стінки, посуд був міцним. Орнамент мав вигляд спіралей в поєднанні із зображеннями сонця, місяця, тварин і рослин. Різноманітні орнаменти на посудинах – джерело інформації про світогляд і релігійні вірування трипільців. Через цікавий розпис цю культуру часто мистецтвознавці називають культурою мальованої кераміки, що вражає досконалістю форм та орнаментації.
Вважається, що в орнаментиці  періоду неоліту-енеоліту не допускалося жодних випадковостей,  в ній віддзеркалилися світоглядні магічні засади.
За символами-знаками трипільців, отже, стоять їхня духовність, їхній світогляд, сонцепоклонницькі святощі, тотеми. Що ж пошановували і кого задобрювали трипільці? Які сакральні об´єкти найчастіше зафіксовані у їхній орнаментиці?
Пропоную вам спробувати вгадати значення Трипільських символів.

Підрахунок балів за І тур
В наш час  древні символи Трипільців збереглися тільки у писанках. Пропоную переглянути відеоролик «Писанки»
         Зараз учні молодших класів  покажуть вам дефіле «Трипілля». Шукайте знайомі знаки на сукнях учасниць.
Дефіле «Трипілля».
Значення коси
Вчитель. На перший погляд, коса - проста та невибаглива зачіска, бо не вимагає багато часу для її створення. Заплела - й пішла. Але ми з вами знаємо, що українки здавна плели коси не лише через їх практичність.
Яке значення має коса? (Запишіть правильну відповідь)
З давніх-давен вважалося, що дівоча коса є символом дiвочої честi, працьовитості,  охайності, одна з найголовніших ознак дівочої краси.  Вона служить для накопичення життєвої сили, необхідної для здоров'я і духовного розвитку.
Дайте відповіді на наступні питання:
1.     Коли дівчинці обрізали волосся вперше?
2.     Після скількох років заборонялось стригти дівчинку?
3.     Коли дитині заплітали першу косичку?
4.     Хто заплітав першу косу?
(Здайте свої відповіді журі)
Дiвчатам пiсля року заборонялося стригти волосся, його мили в пахучих травах любистку, м’яти, розчiсували, плекали косу, щоб була найкращою вiд усiх iнших, прикрашали стрiчками.
Iснував навiть такий обряд як плетiння коси. Коли дiвчинцi виповнювалось шiсть рокiв iз нагоди цiєї церемонiї запрошували жiнку «сахнiвну», хрещену мати, яка й заплітала першу косу.
З давнiх-давен коса була символом дiвочої честi, працьовитостi. охайностi. З дiвочою косою пов’язано багато легенд, переказiв, пiсень, влучних прислiв’їв.
Допишіть прислів´я, які лежать перед вами.
Дiвчина з косою, як трава з ...
Нема коси — нема …
Дiвчина без коси, кiнь без ...
Де дiвка з косою, там хлопцi ...
Коса — дiвоча ...
(Передайте відповіді членам журі).
         Споконвіків дівоча коса була своєрідною візиткою охайності. Як стежить юнка за своїм власним волоссям, такою в майбутньому, вважалося, буде і господиня, -чепурною, працьовитою або ж неохайною чи лінькуватою. Тому матері з особливою наполегливістю, невсипністю намагалися з раннього віку привчати своїх дочок до охайності, щоб знали традиційні закони моралі. Прокинувшись дiвчина мусила насамперед навести лад на своїй головi; розчесатися, заплести коси. Вважалося найбiльшою неохайнiстю братися за будь-яку роботу з розпущеним волоссям. Про таких казали: «У неї на головi сорока гнiздо звила», «Подивись на косу, подумай про господиню».
Як ви гадаєте хто у давнину ходив з незаплетеним волоссям?
(Передайте відповіді журі)
Не менш важливий у цьому плані і морально-етичний аспект. Вислів "Наруга над косою" безпосередньо стосувався дівочої цнотливості. Юнка, котра не вберегла її, згідно з традицією, втрачала право носити косу.
   За давнім звичаєм, збезчещеній дівчині прилюдно відтинали косу. Іноді були й суворіші покарання. Як зазначав І.Франко, на Бойківщині навіть били шнурками, котрі перед тим на кілька днів були намочені в соляній ропі. Зганьблену дівчину привселюдно виставляли на «купу» - спеціально зроблений у центрі села камінний підмурівок. На ньому найстарший селянин покривав голову покритки чорною хусткою. Про живучість таких, почасти жорстоких покарань, довідуємось з Шевченкової «Катерини», коли батьки відправили у світ свою єдину дочку.
         Але це були поодинокі випадки. Здебільшого послуговувались чисто символічними формами, зокрема відтинанням коси чи пов'язуванням хусткою. Навіть такі покарання вважалися досить впливовими, адже тій, котра ступила на слизьку стежину розбещеності, загрожувало довічне дівування. Усе це змушувало виховувати своїх дітей так, щоб і самим не стати об'єктом насмішок, людської зневаги, лихого поголосу. Чи не від того пішло прислів'я: «Подивися на матір і оженися на дочці».
Ці, може й дивні з погляду сучасників звичаї показують, як у давні часи регламентували суспільні стосунки, осуджували аморальність і застерігали від неї. Почасти вони були надмірно суворими і вимогливими, але в переважній більшості несли в собі раціональне зерно, бо змушували не тільки молодь, а й батьків ретельно дотримуватись установлених звичаїв. Виховані з дитинства ошатність, працелюбність, ввічливість, пошана до старших, високі морально-етичні норми лишалися на все життя, передавалися новим поколінням.
Дуже гарно оспiвана дiвоча коса у весiльному обрядi. Одним iз найбiльш хвилюючих ритуалiв с розплiтання коси молодої або обряд «покривання», що символiзус перехiд молодої до замiжнього стану. Голову нареченої покривали очiпком i намiткою. Прощаючись iз косою, молода плакала, а дружки спiвали.
Прощання з косою — це прощання з дiвуванням. Отже, ми довiдались, якого значення надавали волоссю укранцi. З довгою дiвочою косою пов’язанi етичнi норми, глибокий пiдтекст народної моралi — про дiвочу честь i цнотливiсть, котрi були взiрцем шляхетностi.
Сьогоднi ритуал обрiзання коси та iншi звичаї вiдiйшли у минуле. Натомiсть свекруха пов’язує невiстку хусткою або накидає їй  на плечi.
Давайте ще раз подивимось на українських дівчат, портрети яких були написані відомими худоджниками.
Перегляд презентації

М. Юхименко             Коси                              

Як я скучив за вами, коси,
Чом вас, коси, ніхто не носить? 
Ще ж від полюса і до полюса 
Вас в віках прославляли віками,
Русі коси до самого пояса, 
Коси, вкладені вінками. 
 Ще й досі народ наш носить 
 Спогад лоскітний і щемливий,
Як дівча розплітало коси,
Як їх милий розплів, щасливий:
Коси, коси, чом вас зараз ніхто не носить?
Чи дівчатам немає часу,
А чи вже заплітати ліньки?
Ви ж одвіку були окрасою
Гордовитої українки.
Скільки суму в житті розважили,
Скільки болю вам завдавали?
Вас на золото щедро важили,
Як невільними продавали.
Шанували вас чорними, сивими,
Розтинали вас на хресті,
Недарма ж ви служили символом
І незайманості, і честі. 
Коси, коси, чом вас зараз ніхто не носить?
Щоб там з косами не зробили,
Але давня луна доносить:
Тільки тим, що себе ганьбили,
Відтинали безжально коси.
Я не знаю, є, може й правильні
Наші люди, що звичай стерли.
Та якби піднялися предки,
Чи від сорому б не померли?
Як я скучив за вами, коси,
Чом вас, коси, ніхто не носить?

Встаньте дівчата, які мають заплетені коси. (За кожну косу журі додає 1 бал)
Підрахунок балів за ІІ тур.

Український вінок
Образ української дівчини неможливий без гарно увінчаної квітами голови. Та мало хто сьогодні знає, що це не тільки чудова прикраса, яка формує естетичний зовнішній вигляд юної українки, а перш за все — важливий елемент — символ українського життя. 
Усього у вінку могло бути до 12 різних квіток, кожна з яких мала свій символ.  
Знайдіть відповідність між назвою квітки та її значенням.

1. Мак –             1. Нескореність
2. Ромашка –     2. Безсмертя
3. Соняшник –   3. Краса та врода
4. Мальва-         4. Людяність
5. Волошка-       5. Квітка мрій та родючості
6. Лілея –           6. Здоровя
7. Девясил-        7. Доброта та ніжність
8. Калина –         8. Відданість та вірність
9. Хміль –            9. Віра, надія, любов
10. Деревій –     10. Чистота, цнота
11. Барвінок –    11. Бути коханою
12. Любисток –   12. Гнучкість та розум
Пепредайте відповіді членам журі

Мак вважається не тільки квіткою мрій, але й символом родючості, краси та молодості; ромашка — символом кохання, ніжності та вірності; соняшник — відданості й вірності; волошки у віночку — символ людяності; ружа, мальва іпівонію — символи віри, надії, любові; м’ята — оберег дитини та її здоров’я; материнка — символ материнської любові; лілея — дівочі чари, чистота, цнота, див’ясил — корінь дев’яти сил, який зміцнює та повертає здоров’я; безсмертник — символ здоров’я, загоює виразки, і рани; цвіт вишні та яблуні — материнська відданість та любов; калина — краса та дівоча врода; хміль — гнучкість і розум; польовий дзвіночок — вдячність.
Щоб посилити захисну силу вінка поміж квітів вплітали зілля та листя: полин — «траву над травами», буркун зілля — символ вірності, що може з’єднувати розлучене подружжя; листя дуба — символ сили. Але чи не найсильнішим оберегам вважають барвінок   символ життя та безсмертя душі людської, оберіг від злих, зілля кохання та дівочої краси, чистого шлюбу.
Влітку віночок сплітали з різних трав і квітів, восени — із золотавого та червоного листя, взимку — із штучних квітів. Збирали квіти у певні дні й у певну годину в залежності від призначення вінка. Перед плетінням квіти «очищали». Категорично заборонялося вплітати «нечисте зілля» — папороть, вовчих ягоди, дурман та ін.. Хлопців під час плетіння поблизу не мало бути.
Не менше значення приділялося стрічкам (лєнтам, биндам): їх кольору, довжині, підбору. Дванадцять кольорів, кожен з яких був оберегом, і лікарем, захищаючи волосся від чужого ока.
Знайдіть відповідність між кольором та його значенням.

Передайте відповіді членам журі
Правильні відповіді (Ключ до відповідей «Стрічки»)

Стрічки вимірювали по довжині коси, розрізали нижче коси, щоб її сховати. Найпершою по центру в’язали світло-коричневу — символ землі–годувальниці, пообіч якої жовті — символ сонця; за ними — світло-зелені й темно-зелені — краса та молодість; голубі й сині — небо і вода, що надають силу й здоров’я. Далі йшли жовтогаряча — символ хліба, фіолетова — мудрість, малинова — душевність і щирість, рожева — достаток. Білу вплітали лише тоді, коли кінці її були розшиті сріблом і золотом (на лівому — сонце, на правому — місяць). Не вишита стрічка не пов’язувалася, це був символ пам’яті про померлих. Дівчата, що вплітали у віночок мак, підв’язували до нього червону стрічку — символ печалі й магічності.
Сирота вплітала в косу та у вінок блакитні стрічки. І люди при зустрічі обдаровували таку дівчину подарунками, хлібом, грошима, бажали їй стати щасливою й багатою. Дівчина ж у вдячність дарувала тим людям стрічку з вінка.
 Квіти завжди приваблювали увагу дизайнерів усього світу. Сподобалась ця тема і нашим дівчатам. Пропоную переглянути колекцію одягу «Квіткові феї»
(Дефіле «Квіткові феї)
Оголошення кількості набраних балів за ІІІ тур.

Головні убори
Замiжня жiнка не повинна була з’являтися на людях iз непокритою головою. Цей звичай зберiгся у нашi днi — до церкви не можна заходити без хустки на головi. Які ж головні убори носили жінки та дівчата.? Це хустки, очіпки, намітки, кораблики.
Перегляд майстер-класу «Пов´язування намітки»
Зараз наміток ніхто не пов´язує, але сама намітка не щезла. Вона просто трохи змінилась, упростилась. На який елемент одягу сучасного гардеробу вона схожа?
(Шарф)
Я пропоную вам прийняти участь у відео-майстер-класі по зав´язуванню шарфів.
         Після перегляду відео одна дівчина з кожної команди пробує зав´язати собі або іншій дівчині шарф. (Дівчата вчаться зав´язувати шарф)
Підрахунок кількості балів за ІV тур.
Скажіть, будь,ласка, чи  необхідно наслідувати та зберігати традиції? Що корисного для себе ви дізналися?
Загальна кількість. Визначення переможців.
Підведення підсумків
Наш великий поет Тарас Шевченко, звертаючись до України, як до матері, що вічно страждає, питається: «Чи ти рано до схід-сонця Богу не молилась? Чи ти діточок непевних Звичаю не вчила?»
Як бачимо з цих слів Шевченка, не вчити своїх дітей звичаїв — це такий же великий гріх для матері, як і гріх не молитися Богові.
         Тому вивчайте традиції, зберігайте їх, бо від них залежить ваше здоров´я, здоров´я ваших дітей. Тільки традиції роблять гурт людей НАРОДОМ.
Давайте ще раз уважно подивимось і запам´ятаємо чисті очі ваших пра-пра-бабусь, які залишились вічно молодими на полотнах відомих художників.
Перегляд відеоряду під пісню Н.Матвієнко «Квітка – душа»

Джерела:
1.      http://aratta-ukraine.com/symbol_ua.php?id=1
2.      litopys.com.ua/encyclopedia/trip-llya/trip-lska-kultura-na-ukra-n/
3.      Виховний захід Кондакової А.О. «Коса-дівоча краса» http://portal.prolisok.org/personalkondakova.html

5.      http://donetshina.ucoz.org/publ/kultura/simvolichno_oberegove_znachennja_ukrajinskogo_vinka/12-1-0-99

Відеоролік «Українки в Америці»



Пісня про Писанку

Презентація "Традиції та сучасність"

Зав'язування шарфа 1 спосіб



Зав'язування шарфа 2 спосіб


Зав'язування шарфа 3 спосіб





Немає коментарів:

Дописати коментар